Otwarty system automatyki budynkowej Supla, umożliwia zdalne sterowanie oświetleniem, urządzeniami elektrycznymi oraz m.in. prowadzenie monitoringu zużycia energii elektrycznej. To wszystko dzięki zainstalowanej aplikacji Supla i odbiornikom firmy ZAMEL. Praktycznie z każdego miejsca na ziemi.
Pewnego razu pomyślałem, że stworzę serię krótkich poradników, przedstawiających krok po kroku jak rozpocząć swoją przygodę z Suplą. Duża część osób, zwłaszcza mniej obytych z obsługą takich rozwiązań, może mieć problem, który może zniechęcić do dalszego działania. A po co? Jak to naprawdę proste. Wystarczy tylko kilkanaście minut, aby zacząć sterować naszym domem.
W pierwszej części tego poradnika zaprezentuję krok po kroku założenie konta w chmurze Supla.
Do czego służy nam serwer Supla?
Supla Cloud, jest to główny element systemu, czyli serwer. W tym miejscu są zarejestrowane wszystkie urządzenia, telefony i inne ustawienia. Serwer Supli zarządza pracą urządzeń, pośredniczy w ich załączaniu, wyłączaniu oraz daje możliwość stworzenia prostej automatyzacji np. możliwość zdalnego sterowania rolet zgodnie z zegarem astronomicznym. Chmura jest potrzebna, aby móc kontrolować odbiorniki poza domem. Lokalnie nie ma z tym problemu, ponieważ urządzenia firmy ZAMEL posiadają wejścia, które umożliwiają ich kontrolę za pomocą tradycyjnych łączników mono i bistabilnych.
Pełna jawność. Jako pracownik firmy ZAMEL, opisuję w moim blogu produkty tej firmy. Chcę podkreślić, że jest to moja prywatna inicjatywa. Niektórzy mogą zobaczyć w tym wpisie promocję marki ZAMEL i mają do tego pełne prawo.
Założenie konta w chmurze Supla jest darmowe i wymagane, jeśli chcemy zdalnie sterować naszymi urządzeniami. Jak to zrobić przedstawię w dalszej części tego wpisu.
1. W pierwszym kroku należy przejść na stronę Supla.org, a następnie wybrać opcję Zaloguj się
2. Po otwarciu okna logowania wybieramy opcję rejestracja naszego konta przez kliknięcie przycisku Utwórz konto.
3. W kolejnym kroku wpisujemy nasz Adres e-mail i hasło. Zapoznajemy się z regulaminem i gdy się zgadzamy to go akceptujemy. Następnie naciskamy ponownie przycisk Utwórz konto.
4. Podczas zakładania konta otrzymamy informacje o konieczności weryfikacji czy jesteśmy botem. Jest to zabezpieczenie, przed zakładaniem kont przez automat. W tym miejscu rozwiązujemy prostą łamigłówkę i przechodzimy dalej.
5. Gdy nasze konto zostanie poprawnie założone to otrzymamy potwierdzenie na naszą skrzynkę mailową.
6. Przechodzimy na naszą pocztę w celu aktywacji konta za pomocą specjalnego linka, który wystarczy otworzyć w naszej przeglądarce. Upewnijmy się wcześniej, czy wiadomość została wysłana przez system Supli.
7. Po kliknięciu w link aktywacyjny, powinna pojawić się strona z informacją o poprawnym założeniu konta.
8. Od teraz mamy założone konto. Możemy zalogować się do naszej chmury podając dane, które wykorzystaliśmy przy rejestracji konta.
9. Po poprawnym wypełnieniu formularza logowania przejdziemy do naszego panelu Supla, w którym będziemy mogli zobaczyć w przyszłości nasze urządzenia.
10. Nowe konto ma zawsze aktywowaną opcję Rejestracji nowych urządzeń na okres 1 tygodnia. Po tym czasie, każde nowe urządzenie jakie będziemy chcieli dodać do naszej chmury będzie wymagało aby rejestracja była aktywna.
Poprawnie założyliśmy nasze konto, teraz możemy ściągnąć na telefon aplikację Supla i dodać pierwsze nasze urządzenie. Jak to zrobić o tym później.
Na sam koniec, króciutko napiszę jakie funkcje pełnią zakładki dostępne w panelu Supli?
Zaczynając od lewej:
Moja Supla – tutaj znajdziemy wszystkie nasze urządzenia, które mamy dodane do konta Supli,
Smartfony – telefony, które mają uprawnienia sterowania naszymi urządzeniami,
Lokalizacje – prościej mówiąc funkcja pomieszczeń np. Salon, Kuchnia, Sypialnia itp.
Identyfikatory dostępu – rodzaj specjalnych uprawnień, gdzie ustalamy jakie telefony mają dostęp do urządzeń z danej lokalizacji – brzmi trochę skomplikowanie, ale o tym na pewno wspomnę później,
Automatyka – możliwość stworzenia: grup urządzeń, harmonogramów i linków bezpośrednich,
Konto – dane naszego konta, możliwość zmiany hasła oraz specjalne integracje naszych urządzeń Supli z innymi systemami np. poprzez MQTT
Pełna jawność. Jako pracownik firmy ZAMEL, opisuję w moim blogu produkty tej firmy. Chcę podkreślić, że jest to moja prywatna inicjatywa. Niektórzy mogą zobaczyć w tym wpisie promocję marki ZAMEL i mają do tego pełne prawo.